18.2.2012

Rakkauteni muodostamat sanat

Rakastan täälläolossani sitä, että...

 ...tiedän miten tämä talo toimii.
Tiedän miten takaovi lukitaan vaikka se on kamalan jäykkä, tiedän minkälaisella tekniikalla pirullisen piiruntarkasta suihkusta saa ulos lämmintä vettä ja tiedän mikä seinävalokatkaisija kuuluu mihinkin lamppuun. Tiedän myös miten portaat kiivetään ylös aiheuttaen mahdollisimman vähän korviaraastavaa narinaa.

 ...huoneeni on alakerrassa.
Tämän takia voin vapaasti mennä keskellä yötä keittiöön tekemään itselleni munakasta ja lämpimiä voileipiä eikä kukaan herää, koska muiden makkarit on yläkerrassa. Voin myös soittaa musiikkia huoneessani niin kovaa kuin mua ikinä huvittaa kellonajasta huolimatta, sillä huoneeni on edelleen alakerrassa eikä kukaan oikeastaan kuule mitä duunailen täällä. Tätä mahdollisuutta mulla ei mun suomikodissa valitettavasti ole.

 ...hostperheeni on ihanampi mitä koskaan olisin voinut toivoa.
Mä lasken mun hostperheeseeni kuuluvaksi Carolinen, meidän skottiäiti-Annen, kaksi sen tyttäristä avomiehineen ja näiden kahden tyttären vaihtarit. Nä kohtelee meitä ihan kuin keitä tahansa perheenjäseniä ja meidät on otettu hirveen hyvin vastaan. Anne on mulle niin hyvä äiti kuin puolen vuoden tuttavuus voi olla, me jutellaan kaikesta taivaan ja maan välillä ja jos meillä on jotain huolia, me mennään skottiäidin kainaloon vuodattamaan kaikki. Annen tyttäret on meille kuin siskoja, me mennään shoppailemaan yhdessä, puhutaan hyvännäköisistä miesnäyttelijöistä ja lainaillaan toistemme suoristusrautoja. Skottisiskojen avomiesten kanssa me taas tehdään käytännön piloja ja räkätetään ääliöhuumorileffoille.

DSCN2665

 ...täällä on kaunista.
Tämä ei varmaankaan kaipaa suuremmin selittelemistä, mulla on tätä todistamassa aika lailla kuvamateriaalia täällä. Skotlanti on vihreä ja täällä ei oo juurikaan puita peittämässä ihania kukkuloita ja vuoria. Aurinkoinen sääkin tuntuu kauniimmalta täällä koska sitä usein esiintyvän sateisuuden takia on oppinut suuresti arvostamaan. Ja nyt, keskellä helmikuuta, täällä on melkein kaikkialla vihreää.

 ...Skotlannin sää on miellyttävän leuto.
Tänne ei paahdu eikä jäädy, kylmimmistäkin säistä pärjää hupparilla. Onhan täällä tullut lunta muutamaan otteeseen mutta lumen pysyvyys on ollut suorastaan säälittävää. Välillä se harmittaa, mutta sitten saan taas todellisuusherätyksen kun nautin päivittäisen annokseni iltalehtipistefitä ja luen uutisia Suomen tappopakkasista ja lumikinoksista jotka melkein syö ihmisiä ja ymmärrän että täällä on ehkä sittenkin kivempaa.

IMG_2271
♥ ...olen oppinut arvostamaan eri tavalla sitä mitä mulla on.
Täälläollessani olen oppinut arvostamaan paljon enemmän kaikkea ihanaa mitä Suomi mulle on suonut. Skotlannin vauraus ei ole todellakaan jakautunut tasaisesti. Täällä on jatkuvasti tietöitä (moottoritie lentokentälle on ollut korjauksen alla kirjaimellisesti kakstoista vuotta rahapulan takia), koska rahanpuutteen takia tiet oltiin alunperin rakennettu pienellä budjetilla. Terveellistä ruokaa saa etsiä kaupoista kissojen ja koirien kanssa. Koulujärjestelmä on suolesta. Nä on vaan muutamia esimerkkejä asioista jotka on laajentanut mun perspektiiviä Suomen suhteen. Mun ajatusmaailma on muuttunut toki muissakin merkeissä. Täällä oon ymmärtänyt miten onnekas oikeasti olen, kun Suomessa mulla on rakastava perhe jotka tukee mua ja ylipäätään päästi mut lähtemään tänne ja iso joukollinen friikkiystäviä.

 ...olen tutustunut moniin eri kulttuureihin ja maihin.
Koska täällä olen saanut useita vaihtaritovereita, me luonnollisesti puhutaan omista kotimaistamme, äidinkielistämme ja sensellaisesta keskenämme erittäin usein. Näiden keskustelujen avulla oma tietokantani sisältää nyt faktaa Leipzigin kesäfestivaaleista ja muista sen paikoista jotka turistin pitäisi nähdä, tsekkiläisestä kansaniskelmästä (joka muuten tappaa korvat plus silmät, pahimmissa tapauksissa kaiken muunkin elävään vivahtavan päänuppisi sisällä, yök), Itävallassa puhuttavan saksan eri murteista, Chilen lääneistä ja Oslon pikkuhiljaisesta muuttumisesta yhdeksi koko maailman suurimmista huumepääkaupungeista.

5 kommenttia:

  1. Mäkin olen seuraillut tätä sun blogia ja kiva päästä tapaamaan ensi kuussa siellä reissussa! Voin jo kuvitella kuinka suomen kieli tökkii varmaan aika pahasti, kun joutuu yhtäkkiä ruveta höpöttelemään :----D

    Ja aaaaaa olen aivan fiiliksissä kun pääsen Skotteihin! Onhan tää etelärannikkokin kaunista aluetta, mutta Skotlanti on kuitenkin eri luokkaa! Ja toivotaan, että Nessie näyttäytyy ;----)

    VastaaPoista
  2. kysyn nyt vaan sitä et miten saat noi kuvat tollee hienosti ettei niihin tuu niitä kehyksiä? :D kiva blogi sulle btw !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt on pakko sanoo et mul ei oo kyl mitään hajua et mistä reunattomuus johtuu. :---D Äh harmittaa olla hyödytön, mulla kuvat on alusta asti tullu ilman reunoja... Anteeks jos tuotan pettymyksen, en tosiaankaan oo mikään ulkoasuvelho.

      Kiitos kehuista muuten!

      Poista
  3. Upeita kuvia, varmaan mahtava paikka :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oih kiitoksia, paikka tosiaan on mahtava! Siellä tuntui kun seisois maailman huipulla, näin kliseisesti muotoillakseni.

      Poista